Personligt brev när du söker jobb
Personligt brev när du söker jobb
När du söker jobb presenterar du din yrkesbakgrund
och utbildning i ett CV (för mer om hur du skriver det, läs våra CV-tips). Men du behöver i regel också skicka ett brev
som berättar varför just du söker jobbet.
Låt oss gå igenom några
tips på hur du skriver ett första brev till en arbetsgivare.
Var kortfattad, koncis och professionell
Det är lätt att skriva
för mycket i den här typen av brev; du kanske vill berätta allt om dig och
varför du är perfekt för positionen. Men det blir lätt för mycket och därför kan
det vara klokt att hålla brevet ganska kortfattat. Du ska berätta varför du
passar för jobbet, att du är intresserad av positionen och kort om vem du är.
Det övergripande målet är
att få arbetsgivaren intresserad av dig och vilja veta mer, och tillsammans med
informationen i ditt CV får du förhoppningsvis ett svar och kan sedan visa fler
av dina sidor då du blir kallad till intervju.
Var professionell och
artig i brevet och kom ihåg att försök till att vara rolig och fyndig ofta
missar målet. Kom också ihåg att även om du skickar ett email är det lika
viktigt att vara professionell som i ett traditionellt brev. Se dessutom över
språket en extra gång då stavfel och grammatiska konstigheter ger en dålig bild
av dig.
Fyra steg till ett bra första ansökningsbrev
1. Förbered dig
Läs noggrant på om
arbetet: vilka meriter som krävs i form av utbildning och arbetslivserfarenhet.
Läs också på om företaget i stort om du kan hitta deras mål, värderingar etc. Om du vet vilken typ av person som söks blir
det lättare att formulera ett brev som passar.
Du ska naturligtvis tala
sanning i brevet, om du inte utgår från dig själv är det lätt att det bara blir
klichéer, men eftersom vi alla har olika sidor kan det vara bra att veta vilka
kvaliteter som du vill lägga fokus på i det lilla utrymmet som ett första brev
utgör. Ska du exempelvis söka en tjänst som förskolelärare fungerar det med ett
mer målande och kreativt språk än om du söker arbete som, säg, revisor.
Med detta inte sagt att
kvaliteter som lekfullhet och struktur inte kan rymmas i en och samma person.
2. Beskriv hur du hittade jobbet
Börja med att skriva hur
du hittade jobbet och vilken position det gäller. Det kan vara på LinkedIn, här
på Offentliga Jobb, via en kompis eller något annat. Har inte arbetsplatsen
annonserat en ledig position skriver du att du känner till företaget, har hört
väl om dem och att du är intresserad av att arbeta där.
3. Förklara varför du passar för jobbet
Berätta varför du passar
för arbetet och vilka meriter du har. Välj ut de viktigaste meriterna – de som
du tycker passar bäst in på jobbet du söker – och lägg fokus på dem. Försök att
förklara hur de erfarenheter du tagit med dig från tidigare arbete eller
utbildning gör dig till en attraktiv sökande.
Det är alltid bättre att
försöka beskriva varför du är en bra sökande än att berätta det. Om du
exempelvis säger att du ”är en hårt arbetande, samarbetsvillig person” säger
det bara att du tycker det. Om du istället kan beskriva det genom tidigare
faktiskt arbete smäller det högre.
4. Tacka för dig
Avsluta med att artigt
tacka för att arbetsgivaren tog sig tid att läsa ditt brev. Berätta om det
finns övrig information bifogat, oftast ett CV.
Använd de här tipsen som
en ram men låt dem inte låsa dig. Det är du som person som ska vara intressant.
Gör heller inte ett massproducerat brev som du alltid skickar ut. Om du filar
på ditt brev och skräddarsyr det för olika arbetsgivare kommer det bli bättre,
och över tid kommer du dessutom bli bättre och bättre på att skriva den här
typen av brev och lära dig vad som fungerar och inte.