jobb just nu!

LSS-handläggare, Omsorgsförvaltningen

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Välkommen att arbeta som LSS-handläggare i Omsorgsförvaltningen.
I vårt arbete har vi kontinuerlig juridisk handledning. Handläggarenhetens ansvar omfattar myndighetsutövning för kommunens äldre och personer med funktionsnedsättning, samt boendesamordning.

Inom Omsorgsförvaltningen med ca 1200 medarbetare erbjuder vi ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår verksamhet består av omsorg om både äldre och funktionsnedsatta. Vår strävan är att omsorg skall bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.

PERSONALFÖRMÅNER
Sandvikens kommun erbjuder ett flertal personalförmåner. Inom många av våra yrkeskategorier erbjuds semesterväxling och årsarbetstid. Du kan även utöva friskvård till förmånligt pris och delta i hälsofrämjande aktiviteter som gör att vi mår bra till kropp och själ. Pulsen är vår personal- och fritidsförening som vi är mycket stolta över, som erbjuder många aktiviteter och dessutom är en av Sveriges bästa personalföreningar.

Arbetsuppgifter

Som vuxen- och barnhandläggare inom LSS kommer du i huvudsak arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Samt viss SoL (Socialtjänstlagen) som tex. Boendestöd.

Vi använder verksamhetssystemet Procapita men vi är på väg mot LifeCare. Där vi kommer att påbörja handlägga enligt IBIC (Individens behov i centrum).

Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser samt deras företrädare. Som handläggare har du ett nära samarbete med olika samarbetspartners och de som verkställer insatserna.

Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis, nyheter inom lagrum m.m.

Kvalifikationer

Du har en högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller likvärdig utbildning. Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av LSS-handläggning och/eller biståndsbedömning.

Du har god datorvana och behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift, samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete.

Som person är du strukturerad, analytisk, ser vikten av ett gott bemötande, har god samarbetsförmåga och är flexibel. Du kan arbeta självständigt och har förmåga att strukturera och prioritera i arbetsuppgifterna. Du har kunskapen att fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning. Du är en person som tycker om problemlösning och kan ta egna initiativ eftersom arbetet kräver stort eget ansvar.

Vi förutsätter att du delar våra grundläggande värderingar; entusiasm, ansvarstagande och engagemang. Vi eftersträvar mångfald bland våra medarbetare med tanke på kön, ålder, etnicitet m.m.

Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete och ett trevligt team att arbeta i.

Körkort är ett krav. Behörighet B, ej automat.

Vi kommer att tillämpa fortlöpande urval vilket kan innebära att tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.

Anställningens omfattning

Enligt överenskommelse

Ansökan

Referensnummer:   20-19

Gör ansökan

Övrigt

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.