Vi söker nu en utvecklingsledare för införande av ny socialtjänstlag!

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Välkommen till en arbetsplats där omsorg, respekt och professionellt engagemang utgör grunden för vår verksamhet. Inom socialförvaltningen i Lekeberg är vi dedikerade att sätta människors behov i centrum och skapa en meningsfull vardag för kommunens invånare. Delaktighet och ett respektfullt bemötande präglar vår syn på omsorg och med över 250 engagerade medarbetare strävar vi efter att maximera varje individs resurser och förmågor. Just nu söker vi en driven utvecklingsledare för omställning inför ny socialtjänstlag. Är det dig vi letar efter?
Maria Engdahl, tf. förvaltningschef

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.

I Lekebergs kommun värdesätter vi skapandet av nära relationer, modet att påverka och det engagemang som genomsyrar vårt arbete. Vi har jobb som märks och tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Socialförvaltningen i Lekebergs kommun ansvarar för individ- och familjeomsorg, hemtjänst, äldreomsorg, LSS- och omsorgsverksamhet samt socialpsykiatri. En ny socialtjänstlag planeras träda i kraft i juli 2025 och för att uppfylla lagens krav på en kunskapsbaserad, tillgänglig, jämlik förebyggande och hållbar socialtjänst krävs utveckling och anpassning av befintliga verksamheter. Vi söker nu dig som är intresserad av att samordna och leda socialförvaltningens insatser mot anpassning till den nya socialtjänstlagen. Jobbet som utvecklingsledare i Lekebergs kommun innebär en unik möjlighet för dig att vara med och forma framtidens socialtjänst tillsammans med oss.

Arbetsuppgifter

Vill du vara med och utveckla arbetet på socialförvaltningen i en ledande roll? Vi intensifierar nu arbetet med omställning till ny socialtjänstlag i projektform och söker därför en utvecklingsledare som kan leda arbetet i hela förvaltningen. Tjänsten är placerad inom den förvaltningsövergripande staben och utvecklingsledaren rapporterar till socialchef.

Som utvecklingsledare för omställningen till nya socialtjänstlagen kommer du att samordna och leda förvaltningens arbete genom att:
* kartlägga behov och förutsättningar för socialförvaltningens omställning mot en ny socialtjänstlag.
* planera, leda och implementera de förändringar som ska genomföras lokalt kopplat till omställningen.
* kommunicera pågående arbete internt inom förvaltningen.

Som utvecklingsledare kommer du att bidra till att ta fram en modell för socialtjänsten samt framtagandet av en gemensam strategi och aktivitetsplan för arbetet framåt. Det kommer att krävas ett utvecklingsarbete både inför och under införandet av ny socialtjänstlag och i det arbetet kommer du samverka nära förvaltningens chefer, övriga utvecklingsledare och stödfunktioner i organisationen. Du kommer även att ingå i kommunövergripande sammanhang samt i länsgemenensamma forum för samverkan och kunskapsspridning. Sveriges kommuner och regioner (SKR) kommer även att ge ett nationellt stöd i omställningsarbetet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som kan arbeta självständigt, strukturerat och lösningsfokuserat med uppdraget. Du skapar engagemang och motivation i utvecklingsarbetet och har en god förmåga att stötta och vägleda chefer och medarbetare i omställningen. Du är van vid process- och implementeringsarbete och har kunskap om den kommunala organisationen. Du har tidigare erfarenhet av förändringsledning. Du arbetar processinriktat och innovativt när du leder arbetet med omställningen till en ny socialtjänstlag och en sammanhållen socialtjänst. För att lyckas i rollen behöver du kunna samverka internt så väl som externt och vara bekväm att prata inför större grupper. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation.

Du har relevant högskoleutbildning, exempelvis inom socionom, statsvetenskap, beteendevetare eller annan av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning.

Meriterande:
• flerårig aktuell erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, samt från flera verksamhetsområden
• erfarenhet som arbetsledare, utvecklingsledare eller projektledare
• kunskap och erfarenhet av förändringsledning och arbetssätt som främjar brukardelaktighet
• erfarenhet av chefs- eller ledarrollen eller av arbete på strategisk nivå.

B-körkort är ett krav.

Anställningens omfattning

Tidsbegränsad anställning på 12 månader från tillträde med möjlighet till förlängning om erforderliga beslut fattas. Snarast, eller enligt överenskommelse.
6 månader eller längre.

Ansökan

Referensnummer:   A1290704

Gör ansökan

Övrigt

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.