Personligt brev när du söker jobb

När du söker jobb presenterar du din yrkesbakgrund och utbildning i ett CV (för mer om hur du skriver det, läs våra CV-tips).  Men du behöver i regel också skicka ett brev som berättar varför just du söker jobbet.

Låt oss gå igenom några tips på hur du skriver ett första brev till en arbetsgivare.

Var kortfattad, koncis och professionell

Det är lätt att skriva för mycket i den här typen av brev; du kanske vill berätta allt om dig och varför du är perfekt för positionen. Men det blir lätt för mycket och därför kan det vara klokt att hålla brevet ganska kortfattat. Du ska berätta varför du passar för jobbet, att du är intresserad av positionen och kort om vem du är.

Det övergripande målet är att få arbetsgivaren intresserad av dig och vilja veta mer, och tillsammans med informationen i ditt CV får du förhoppningsvis ett svar och kan sedan visa fler av dina sidor då du blir kallad till intervju.

Var professionell och artig i brevet och kom ihåg att försök till att vara rolig och fyndig ofta missar målet. Kom också ihåg att även om du skickar ett email är det lika viktigt att vara professionell som i ett traditionellt brev. Se dessutom över språket en extra gång då stavfel och grammatiska konstigheter ger en dålig bild av dig.

Fyra steg till ett bra första ansökningsbrev

1. Förbered dig

Läs noggrant på om arbetet: vilka meriter som krävs i form av utbildning och arbetslivserfarenhet. Läs också på om företaget i stort om du kan hitta deras mål, värderingar etc.  Om du vet vilken typ av person som söks blir det lättare att formulera ett brev som passar.

Du ska naturligtvis tala sanning i brevet, om du inte utgår från dig själv är det lätt att det bara blir klichéer, men eftersom vi alla har olika sidor kan det vara bra att veta vilka kvaliteter som du vill lägga fokus på i det lilla utrymmet som ett första brev utgör. Ska du exempelvis söka en tjänst som förskolelärare fungerar det med ett mer målande och kreativt språk än om du söker arbete som, säg, revisor.

Med detta inte sagt att kvaliteter som lekfullhet och struktur inte kan rymmas i en och samma person.

2. Beskriv hur du hittade jobbet

Börja med att skriva hur du hittade jobbet och vilken position det gäller. Det kan vara på LinkedIn, här på Offentliga Jobb, via en kompis eller något annat. Har inte arbetsplatsen annonserat en ledig position skriver du att du känner till företaget, har hört väl om dem och att du är intresserad av att arbeta där.

3. Förklara varför du passar för jobbet

Berätta varför du passar för arbetet och vilka meriter du har. Välj ut de viktigaste meriterna – de som du tycker passar bäst in på jobbet du söker – och lägg fokus på dem. Försök att förklara hur de erfarenheter du tagit med dig från tidigare arbete eller utbildning gör dig till en attraktiv sökande.

Det är alltid bättre att försöka beskriva varför du är en bra sökande än att berätta det. Om du exempelvis säger att du ”är en hårt arbetande, samarbetsvillig person” säger det bara att du tycker det. Om du istället kan beskriva det genom tidigare faktiskt arbete smäller det högre.

4. Tacka för dig

Avsluta med att artigt tacka för att arbetsgivaren tog sig tid att läsa ditt brev. Berätta om det finns övrig information bifogat, oftast ett CV.

Använd de här tipsen som en ram men låt dem inte låsa dig. Det är du som person som ska vara intressant. Gör heller inte ett massproducerat brev som du alltid skickar ut. Om du filar på ditt brev och skräddarsyr det för olika arbetsgivare kommer det bli bättre, och över tid kommer du dessutom bli bättre och bättre på att skriva den här typen av brev och lära dig vad som fungerar och inte.