Skapa en bra och effektiv jobbannons

Skapa en bra och effektiv jobbannons

Människor som söker jobb lägger ner timmar på att svara på annonserna på bästa sätt. De vill att deras styrkor ska lysa igenom, att de är intresserade av positionen och är värda att kallas in till intervju. Arbetsgivare som skriver jobbannonser lägger inte alltid ned lika mycket tid. Det kan vara ett misstag.

Som arbetsgivare vill du att kvalificerade personer ska svara på annonsen, och då måste du sälja in arbetsplatsen. Egentligen skiljer det sig inte så mycket från annan reklam. Jobbannonsen är din produkt och de arbetssökandena är dina köpare.

Frågan är hur du når dem på bästa sätt.

Checklista för jobbannonser

Håll det enkelt: I all typ av text är det lätt att som författare ryckas med i sitt eget skapande och skriva långa, sprudlande och virvlande meningar med en massa långa ord staplade på varandra för att imponera på läsaren och verka intellektuell, smart och intressant.

Du ska på enklast möjliga sätt kommunicera ditt budskap och stryka det som är onödigt. Kort, koncist och direkt är ledorden.

Rubrik: Oftast är jobbtiteln den bästa rubriken. Titeln beskriver bäst vad jobbet handlar om och gör att annonsen uppmärksammas av rätt personer. Finns det ingen tydlig jobbtitel – det kanske är en mer strategisk position med mycket frihet – ska du försöka beskriva rollen så koncist som möjligt.

Företaget: Är arbetsplatsen välkänd och har gott rykte ska det vara tydligt var du söker arbete – kanske genom att ha det i rubriken eller med en logotyp. För ett mer okänt företag ska fokus mer ligga på vad ni gör och vilka mål företaget har för att ge en god beskrivning av vem avsändaren är.

Dela upp texten: Läsare tappar snabbt tålamodet, och att läsa en lång sammanhängande text skakar av sig många. Därför är det klokt att dela upp texten i korta stycken, och ofta är det bra att skriva det viktigaste man vill kommunicera i punktform.

Du ska naturligtvis också använda ett vanligt typsnitt människor är vana att läsa.

Fokus på det unika: För att sticka ut i bruset och hitta rätt person för jobbet ska du fokusera på det som är unikt med er arbetsplats. Undvik klyschorna som står i alla annonser utan lägg krutet på vad som gör er arbetsplats speciell.

Ett bra sätt att komma fram till det är att låta den nuvarande personalen beskriva de saker som de tycker är bäst med sitt jobb.  Det är ofta det mes säljande.

Var realistisk: Ibland läser man annonser som inte borde ha några sökande över huvud taget. Kraven är så högt ställda att ingen människa på jorden borde vara aktuell för positionen. Visst är det bra att ta i lite – man vill ju ha de bästa – men se till så att du inte skrämmer bort sökande som skulle vara perfekta för rollen. Du måste ha med en bild av den profil du söker, men det ska inte vara någon övermänniska.

Tydlig kontaktinfo: Det är viktigt att ge tydliga instruktioner hur man söker jobbet och vem man svarar. Ha därför med telefonnummer, mejladress, fysisk adress eller hur ni vill bli kontaktade. Skriv också vad som förväntas i den första kontakten. 


Får du med dessa punkter är chansen god att du skapat en effektiv jobbannons.