jobb just nu!

Enhetschef Hemtjänsten Larm och nattpatrullen

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att människor med särskilda behov och deras anhöriga ska kunna vara trygga och ha förutsättningar att leva som aktiva och självständiga medborgare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?

Nu söker vi en chef som vill vara med och driva utveckling och förändring inom hemtjänsten med larm och nattpatrullen i Katrineholms kommun.

Hemtjänsten i Katrineholms kommun är konkurrensutsatt genom lagen om valfrihet (LOV). 70 procent av hemtjänsten bedrivs inom kommunens egen regi - interna hemtjänsten.

Arbetsuppgifter

Som enhetschef ansvarar du för att insatserna som vi utför är av god kvalité och för en ekonomi i balans samt god arbetsmiljö.
Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetare och övriga chefer.
Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både strategiska och operativa frågor som rör både din del av verksamheten och förvaltningen som helhet.

Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning.
Du engagerar dina medarbetare och ger stöd och handledning.
Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet.

Som enhetschef stärker och motiverar du medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner.
Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.
Du arbetar för att samordna arbetsgrupper och blir en referenspunkt för andra.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är en erfaren ledare med erfarenhet och kunskap från vård- och omsorgsförvaltningens verksamhetsområde. Du har ett genuint intresse för människor, god samarbetsförmåga samt förmåga att tillvarata andras kompetenser och idéer.
Du kan fatta beslut, är lyhörd och bra på att kommunicera och skapar ett gott samarbete med medarbetare, övriga enhetschefer och våra samarbetspartners för att kunna stödja och leda utveckling inom området.
Du ska vara ett gott föredöme i ditt ledarskap genom att vara professionell, agera utifrån värdegrund och visa prov på både gott omdöme och personlig omtanke.
Du har relevant akademisk utbildning, exempelvis som socionom, beteendevetare, sjuksköterska eller inom något annat område som arbetsgivaren bedömer lämpligt.
• Du har kunskap om lagstiftning som rör uppdraget.
• Du har erfarenhet av att leda och utveckla arbetsgrupper utifrån ett arbetsgivarperspektiv.
• Du är kommunikativ och har erfarenhet av att samverka med kollegor och fackliga organisationer.
• Du har god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.
• Du har erfarenhet av konkurrensutsatt äldreomsorg.
• Du har goda IT-kunskaper, förmåga att snabbt sätta dig in i nya system.

Du är trygg, stabil och har självinsikt.
För att skapa balans i ditt dagliga arbete i relation till dig själv ser du relationer i sitt rätta perspektiv och skiljer på det personliga och professionella.
Du förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen.

För att driva arbetet framåt tar Du initiativ till nya förslag och arbetssätt samt sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat.
Du har en förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras.

Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål.

Du har en förmåga att skapa engagemang och delaktighet i arbetet.

Du har ekonomiska kunskaper som leder till att du visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det, samt förstår och tillämpar affärsmässiga principer.
Du förstår och kan förklara hur olika aktiviteter påverkar det ekonomiska resultatet samt fokuserar på kostnader, intäkter, marknaden och vad som kan ge störst avkastning.

Körkort (B) är ett krav.

Vid erbjudande om tjänst kommer vi att begära utdrag från belastningsregistret.

Anställningens omfattning

Enligt överenskommelse.
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer:   C42236/2020

Gör ansökan

Lön

Löneform: Månadslön.

Övrigt

Tillsättning under förutsättning av erforderliga beslut. Provanställning om 6 månader kan komma att tillämpas.

Rekrytering kommer att ske löpande, vänta därför inte med din ansökan.