Administratörer till Bedrägerisektionen Region Stockholm

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polismyndigheten, region Stockholm har ca 7000 anställda. Regionen består av fyra polisområden, City, Syd, Nord och Gotland, regionala enheter samt ett regionkansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Vi söker nu ett flertal medarbetare till bedrägerisektionen, region Stockholm, med placering i Stockholm.

Bedrägerisektionen

Bedrägerisektionen är placerad vid den regionala utredningsenheten. Sektionsledningen består idag av en sektionschef, två biträdande sektionschefer och 18 gruppchefer. Totalt uppgår sektionen till ca 170 medarbetare och växer, vilket behövs då bedrägerier och bidragsbrott är ett ökande problem som i allt större utsträckning också utnyttjas av den organiserade brottsligheten.

Sektionen är specialiserad på brott mot välfärdssystem, bedrägerier, trolöshet mot huvudman och penningtvätt, dessa kan vara både polis- och åklagarledda. En viktig del i verksamhetens prioriteringar är att utreda brott kopplad till organiserad brottslighet. Sektionen har också en yttre resurs med möjlighet till spaning. Många av de ärenden som sektionen utreder är av komplex karaktär och vissa kräver internationellt samarbete. Här ställs det krav på samtliga och vi lägger vikt vid arbete med norm, kultur och likabehandling. Dessa områden är viktiga delar i vår strävan efter att bli en än mer attraktiv arbetsplats.

Tillsammans ska vi utveckla visionen för svensk polis, att göra hela Sverige tryggt och säkert, för att närma oss målen om en attraktiv arbetsplats och samarbetspartner, stark lokal närvaro och framgångsrik brottsbekämpning och uppklarning.

Arbetsuppgifter

Som administratör kommer du behöva vara mycket serviceinriktad och finna ett intresse i problemlösning. Du behöver vara driven och initiativtagande för egen informationssökning. Som administratör på Bedrägerisektionen finns det två inriktningar.

Inriktning 1.
Kansli- och operativ administration i kansligruppen eller sektionens utredningsgrupper
Inriktning 2.
Beredningsadministration i sektionens samordningsmiljö som hanterar det dagliga inflödet

Kansli- och operativ administration kan exempelvis vara:
• Hantering av kansliets funktionsbrevlåda
• Stödja sektionens ledningsgrupp och medarbetare i det administrativa och samordnande i uppdraget
• Personaladministration
• Inköp, inventering och sammanställning
• Utbildningsadministration
• Administrativa åtgärder i Durtvå
• Planering och bokning av förhör

Beredningsadministration kan exempelvis vara:
• Bereda i brottsutredningar under ledning av förundersökningsledare
• Hålla förhör av enklare karaktär
• Kontakt med målsägande, misstänkt och vittnen i utredningar
• Till största del arbeta i Polisens olika interna IT-system.
• Arbeta enskilt såväl som tillsammans med andra administratörer i team.
• Samverkan med interna- och externa aktörer

Kvalifikationer

VI SÖKER DIG SOM HAR:
• Slutförd och godkänd gymnasieexamen
• Minst två års aktuell arbetslivserfarenhet från administrativt, ekonomiskt eller juridiskt arbete alternativt en motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten
• Datorvana och goda kunskaper i MS Officepaketet
• God förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska

DET ÄR MERITERANDE OM DU ÄVEN HAR:
• Tidigare erfarenhet av liknande yrke inom statlig förvaltning och företrädelsevis inom rättsväsendet
• För tjänsten relevant utbildning så som inriktning mot exempelvis administration, ekonomi, juridik och kriminologi som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Erfarenhet av att arbeta i Durtvå
• Erfarenhet av PÄR
• Erfarenhet av COPS/Heroma

Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs i att ge vägledande- och god service. Dina arbetsuppgifter ställer höga krav på noggrannhet och att du är flexibel samt har god förmåga att kommunicera med olika kontaktytor.
Vidare ser vi gärna att du har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är en god kollega med förmåga att sprida trivsel och arbetsglädje omkring dig.

För att trivas i denna roll ser vi gärna därför att du som person är:
• Serviceinriktad
• Självständig
• Kommunikativ (internt och externt)
• Samarbetsvillig
• Noggrann
• Flexibel

Anställningens omfattning

Tillträde enligt överenskommelse

Ansökan

Referensnummer:   C164631/2023

Gör ansökan

Anställning

VP 5:2, veckoplanering 40h/v

Övrigt

Arbetsort: Stockholm. Gruppen sitter för närvarande på Kungsholmen men kommer någon gång under 2024 flytta till Farsta.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 29 november 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.