jobb just nu!

Biträdande områdeschef till ordinärt boende

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Detta område omfattar äldreomsorg. Inom äldreomsorgen finns vård- och omsorgsboende samt ordinärt boende där hemtjänst dag och natt, dagverksamhet, larm och förebyggande verksamhet ingår.

Området står inför stora utmaningar där demografi och kompetensförsörjning är några delar vilket ställer krav på förändrade arbetssätt och samarbete både inom kommunen, med vårdgrannar och med andra aktörer. Just nu råder en stark politisk betoning på förebyggande och rehabiliterande arbetssätt. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och fem stabsenheter ekonomi, HR, kvalitet, utredning samt nämnd- och ledningskansli.
Vill du arbeta i en proaktiv kommun och få vara med och driva denna spännande utveckling i äldreomsorgen, då kan det här vara en roll för dig!

Arbetsuppgifter

Du får tillsammans med teamet vara med och utveckla verksamheten att skapa mervärde för våra brukare inom ordinärt boende. Vi har påbörjat en förflyttning och förändring av arbetssätt där digitala verktyg blir en självklarhet, en förändring för både brukare och medarbetare. Vi söker dig som strategiskt kan leda verksamheten tillsammans med enhetschefer i denna förändringsprocess, samtidigt som du har fokus på en god arbetsmiljö och en ekonomi i balans.

Äldreomsorgsverksamheten är organiserad med en områdeschef, två biträdande områdeschefer för vård- och omsorgsboende och två biträdande områdeschefer för ordinärt boende. Som biträdande områdeschef har du det samlade ansvaret för planering, utveckling och uppföljning av budget, verksamhet och personal inom ditt område. Du har cirka tio direkt underställda enhetschefer. I din roll blir du ett viktigt stöd till dina enhetschefer i både stora och små frågor och den sammanhållande länken mellan verksamhet och områdesledning. Du arbetar i delat ledarskap med din chefskollega och tillsammans med era drivna enhetschefer skapar ni bästa möjliga verksamhet inom ordinärt boende för äldre. Du bistår områdeschefen i ledning, samordning och utveckling av strategiska frågor såsom ledarutveckling och kvalitetsutveckling inom hela äldreomsorgen.

Demografins utveckling och det faktum att fler äldre bor kvar hemma ger oss stora, och samtidigt mycket spännande, utmaningar. Vi tar hem från sjukhus snabbare och bedriver mer kvalificerad vård hemma. Detta är exempel på förändrade och tuffare förutsättningar som ställer krav på andra och nya arbetssätt, nu och framöver, för att kompetensen, personalen och de ekonomiska resurserna ska räcka till fler brukare med alltmer komplexa behov.

Svårt? JA!
Roligt? ABSOLUT!
Och i Eskilstuna gör vi det tillsammans.

Kvalifikationer

Vi vill att du har en akademisk examen med lämplig inriktning i kombination med en gedigen och aktuell vård- och omsorgserfarenhet. Erfarenheten får gärna vara från just hemtjänst. Du kommer att ha nytta av om du har kunskap om och förståelse för politiker-/tjänstepersonprocessen och har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd verksamhet, gärna kommun.
Vi vill att du har några års erfarenhet av att arbeta som chef med ansvar för personal, budget, verksamhetsutveckling och arbetsmiljö och minst något år av chefserfarenheten bör vara från att ha du har lett andra chefer. Det är också viktigt att du har erfarenhet av förändringsledning i en komplex verksamhet, med flera parallella utvecklingsprocesser. Självklart är du van att använda moderna IT-verktyg i ditt vardagsarbete.

Vi söker en strategisk och taktisk ledare som med engagemang och tydlighet kan kommunicera förvaltningens målbild och skapa samsyn och delaktighet kring den. Du har personlig mognad och utstrålar trygghet när du hanterar verksamhetens utmaningar och du kan hantera förändrade förutsättningar och komplexa uppgifter. Eftersom dina uppgifter innebär många olika kontakter är din vilja att samverka och din förmåga att kommunicera på olika nivåer på svenska, och i vissa fall engelska, avgörande för hur väl du lyckas i uppdraget. Du kan och vill genom ett tillitsbaserat ledarskap coacha och utmana dina underordnade chefer till att utveckla och utvecklas i en snabbt föränderlig verksamhet.

Långsiktighet, samarbetsförmåga och helhetssyn är också nödvändiga egenskaper eftersom du tillsammans med områdesledningen har ett gemensamt ansvar för ert områdes och förvaltningens måluppfyllelse.

Anställningens omfattning

Tillträde snarast, enligt överenskommelse.
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer:   5585

Gör ansökan

Anställning

Arbetstid: Dagtid.
8-17. Måndag-fredag.

Övrigt

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap och Modigt ledarskap.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals gata 3D.