jobb just nu!

SKL söker pressekreterare!

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är en medlemsorganisation för kommuner och regioner. Vi arbetar med intressebevakning, verksamhetsutveckling och service åt medlemmarna. Vi driver kommuner och regioners frågor gentemot riksdag, regering och statliga myndigheter. SKL är också Sveriges största arbetsgivarorganisation. Vårt främsta uppdrag är att ge våra medlemmar bättre förutsättningar för lokalt och regionalt självstyre. SKL arbetar för att tillsammans med våra medlemmar utveckla och höja kvaliteten i välfärdens verksamheter. Tillsammans utvecklar vi välfärden.

Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete. Vårt kontor finns vid Slussen i Stockholm där de flesta av våra ca 500 medarbetare arbetar. Läs mer om SKL på www.skl.se.

SKL är en av de tongivande och mest synliga rösterna i debatten om välfärdens utveckling och kommuners och regioners verksamhet. Avdelningen för kommunikation ansvarar för att driva opinion kring viktiga frågor som rör kommuner och regioners verksamhet samt att utveckla intern och extern kommunikation. På SKL:s kommunikationsavdelning arbetar kommunikatörer med stöd och rådgivning till hela SKL:s kansli och organisation, organiserade i fyra sektioner: kommunikationsutveckling, opinion, presstjänst och SKL:s kontaktcenter.

Arbetsuppgifter

I rollen som pressekreterare kommer du att ingå i SKL:s presstjänst och ha uppgifter som presskontakt, planering av medieaktiviteter, delta i det opinionsbildande arbetet, framtagande av nyhetsmaterial och stöd till talespersoner och experter. Att serva media med fakta om välfärden är en viktig uppgift. Du kommer att arbeta konsultativt och ge kvalificerat kommunikationsstöd till chefer och medarbetare. Du ingår i team med andra kommunikatörer. Du kommer att dela pressjouren med övriga medarbetare inom presstjänsten. I din roll rapporterar du till presschefen.

En del av arbetet är att ta fram, och publicera material på webb och i andra kanaler. Du kommer att vara en viktig del i att fortsätta utveckla SKL:s digitala kommunikation, inte minst när det gäller SKL:s huvudkanaler i sociala media.

Kvalifikationer

Vi söker sig som har en högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande. Du har flerårig erfarenhet av pressarbete i liknande roller samt erfarenhet av webbpublicering. Vi ser att du har erfarenhet av att agera rådgivare till seniora personer i mediefrågor. Du är en snabb skribent med god förmåga att utveckla budskap. Vi ser även att du har god kunskap om sociala medier.

Är det dig vi söker?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du prestigelös, skapar goda relationer, har lätt för att samarbeta och har förmåga att driva flera olika uppdrag parallellt. Du är strukturerad och kvalitetsmedveten och har lätt för att anpassa dig till olika situationer och förutsättningar. Det är viktigt att ha en hög servicekänsla.

I denna rekrytering samarbetar Sveriges Kommuner och Landsting med HRM Affärsutveckling. För mer information kring tjänsten vänligen kontakta researcher Amanda Norstedt, tel 08-556 088 60, info@hrmab.se.

Vi behandlar ansökningar och intervjuar löpande. Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 1 september 2019.

Ansökan

Referensnummer:   A892656

Gör ansökan