Vi söker en socialsekreterare till Individ- och familjeomsorgen/barn- och familj

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.

Arbetsuppgifter

Vi söker en socialsekreterare till Individ- och familjeomsorgen där inriktningen blir barn- och familj.

Individ och familjeomsorgen har en helhetssyn på människan. I vårt arbete fokuserar vi på förebyggande insatser med nära samverkan mellan individ, familj och dess nätverk. Intern och extern samverkan är naturliga inslag i vardagsarbetet, samt deltagande i ett aktivt utvecklingsarbete som är självklara delar i arbetsuppgifterna.

Barn- och familjeteamet arbetar för att barn och ungdomar ska få sina grundläggande behov tillgodosedda genom trygga och stabila uppväxtförhållanden och förutsättningar som gynnar deras utveckling.
Arbetsuppgifter som förekommer är exempelvis att med barnet i centrum utreda ansökningar/anmälningar och följa upp beviljade insatser enligt SoL och LVU gällande barn och unga.
Även andra på ett socialkontor förekommande arbetsuppgifter tillkommer utöver detta.

Som socialsekreterare i Lekebergs kommun får du ett utvecklande, varierat och ansvarfullt arbete. Det finns stora möjligheter för dig att påverka din arbetsdag och att vara delaktig i förändrings- och förbättringsarbetet som pågår.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:
• har socionomexamen
• har körkort med behörighet B och kan/får köra bil
• har en god förmåga att uttrycka dig och kommunicera i tal och skrift
• är en van IT-användare

Vi ser helst att du har god kunskap om lagstiftningen inom området.
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänsten
- IBIC-utbildning, Signs Of Safety och MI-utbildning
- erfarenhet av handläggning gällande LVU-ärenden.

I din roll krävs att du har en god samarbetsförmåga likväl som du förmår att arbeta självständigt och strukturerat. Arbetet kräver en flexibilitet och en förmåga att hantera oförutsedda situationer. Som person är du lugn, stabil och förtroendeingivande med en förmåga att skapa och behålla goda relationer.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Tillträde:   2022-02-01

Eller enligt överenskommelse.
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer:   A851307

Gör ansökan

Övrigt

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi kommer att kalla till intervjuer löpande så skicka in din ansökan redan idag!

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.