Socialsekreterare inriktning vuxna i familjer med beroende/ohälsa

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.

Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden

Letar du efter ett spännande och varierande arbete där du har möjlighet att göra skillnad för familjer? Då kanske just du är den vi söker!

På socialförvaltningen i Boden har vi den lilla kommunens fördelar med närhet till kollegor, chefer och övriga professioner inom Individ- och familjeomsorgens verksamhet, externa samarbetspartners samt arbetsuppgifter som bidrar med bredd och en helhetssyn.

Vår teamorganisation består av ett mottagningsteam samt två myndighetsteam med inriktning individ respektive familj samt ett team som består av en samlad öppenvård. Myndighetsteamen arbetar multikompetent, dvs flera olika inriktningar finns representerade och har en tät samverkan kring klienten, vilket även bidrar till en trygg likväl som utvecklande arbetsmiljö för medarbetarna.

Vid Team Familj arbetar vi med hela familjen som av olika anledningar kan vara i behov av stöd och hjälp för att erhålla en fungerande livssituation. Teamet består av två teamchefer, en handledare samt handläggare med bred kompetens inom socialt arbete i stort och spetskompetens inom områden såsom försörjningsstöd, barn- & ungdom, familjerätt & faderskap, familjehem, våld i nära relationer samt missbruk/beroende & psykisk ohälsa. Tillsammans med de andra teamen inom IFO bedriver och utvecklar vi en organisation uppbyggd för att ha den enskilde och familjen i fokus.

Hos oss blir du en viktig del i ett multikompetent team på 29 personer som tillsammans utifrån sina olika kompetensområden arbetar med målet att skapa en fungerande helhet för familjerna vi möter. Du blir en del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar vara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar trivsel på arbetsplatsen och goda resultat för medborgarna.

Som anställd på Team Familj har du flextidsavtal och en viss möjlighet att ibland kunna arbeta på distans, kommunen erbjuder också semesterväxling.

Vi uppmuntrar en god balans mellan arbete och fritid och värnar om våra medarbetares hälsa varför vi erbjuder såväl friskvårdstid som friskvårdsbidrag samt ett välutrustat, helt kostnadsfritt, gym i lokalerna.
Normalarbetstid är mellan 07:45-17:00 bortsett från perioden maj till september då sommartidsavtal gör att arbetsdagen avslutas redan klockan 16:00.

Arbetsuppgifter

Arbetet består av planering, utredning, handläggning och dokumentation, beslutsfattande, uppföljning av insatser och annan myndighetsutövning. Uppgifterna är omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfulla. Teamets medarbetare är engagerade personer som drivs av att göra skillnad med sitt arbete.

På Team Familj har du ett nära stöd från teamchefer i det dagliga arbetet och kollegor som stöttar varandra och arbetar tillsammans för att förbättra vår verksamhet.

Denna tjänst utgör en av två handläggare som arbetar med att ge stöd till primärt vuxna personer med missbruk/beroende och/eller psykiska ohälsa, det kan även förekomma inslag av arbetsuppgifter inom Våld i Nära Relations-området.

Som nyanställd erhåller du en introduktionsplan anpassad efter dina behov som syftar till att ge dig en trygg inskolning på arbetsplatsen och de verktyg som du behöver i det dagliga arbetet, även extern ärende- och processhandledning och regelbundna yrkesträffar med fokus på utveckling.

Vissa tjänsteresor kan förekomma, vi ser gärna att du utgör en del av gänget som har myndighetsberedskap men det är inget krav.

Kvalifikationer

Vi söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss i vårt meningsfulla arbete för familjer i Boden.

Du som söker tjänsten har socionomexamen eller likvärdig utbildning och helst erfarenhet som socialsekreterare inom myndighetsutövning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning inriktat till just vuxna samt är väl förankrad inom områdets lagstiftning gällande insatser inom socialtjänstlagen (SoL) och aktuella tvångslagstiftningar (LVU & LVM).

Du bör vara trygg i din yrkesroll och ha en vilja att utveckla verksamheten tillsammans med dina kollegor. Du är strukturerad och tycker om att samarbeta men har samtidigt förmåga att arbeta självständigt och lösningsfokuserat.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för att bibehålla vår goda arbetsmiljö. Som person tycker du om att vara en teamspelare", du är ödmjuk och tolerant, kan båda lyssna in och inspirera andra.

Med din viktiga roll som myndighetsutövare för barn och unga förutsätts du ha en god förmåga att planera och prioritera i ditt arbete samt hålla tidsramar. Ditt arbete präglas av god kvalité, ett gott bemötande och en hög servicenivå.

Du kommer att arbeta med såväl snabba beslut som med långsiktiga mål, vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt med kollegor, handledare och chef nära som bollplank i din vardag. Du är bekväm med att ta initiativ och även fatta beslut och driva dina ärenden framåt.

Vi strävar efter en jämn köns- och åldersfördelning och ser styrkan i mångfald, det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift men det är även meriterande om du har kunskaper i ytterligare språk och/eller erfarenhet av andra kulturer.

B-körkort erfordras.

Anställningens omfattning

Tillträde snarast eller enligt överenskommelse
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer:   A1178554

Gör ansökan

Övrigt

Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.

Inför rekryteringsarbetet har Bodens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.