jobb just nu!

Registrator/handläggare

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun omsätter ca 2 miljarder per år och har ca 2700 anställda. Förvaltningen ansvarar för kommunens förskola, grundskola och gymnasium. Uppdraget är att se till samhällets fortlevnad, tillväxt och utveckling. Grundläggande värden som demokrati, jämställdhet och nödvändigheten av hållbar utveckling måste föras vidare till nästa generation. Uppdraget ska genomsyra hela verksamheten.
Vi förändrar världen - med hjärtat hos varje barn utvecklar vi tron på framtiden!

Inom Barn- och utbildningsförvaltningens centrala funktioner finns Kansliet, under ledning av kanslichef/biträdande skolchef. Kansliet utgör ett stöd till förvaltningschef och nämnd. Förvaltningens styrprocesser och kvalitetsarbete samordnas inom kansliet. Det finns ett övergripande ansvar för skoljuridiska frågor, en controllerfunktion med ansvar för övergripande kvalitetsuppföljning samt en registrator med ansvar för post, diarium och arkiv. Sedan årsskiftet 2018 ligger även den strategiska och operativa kommunikationen samlad inom Kansliet. Som förvaltningens registrator har du en nyckelroll i hanteringen av handlingar och flöden av ärenden. Registrator är en viktig funktion i mötet med politiker, medarbetare, media, chefer och kommunens invånare.

Arbetsuppgifter

Som registrator kommer du att vara direkt underställd kanslichefen. Uppdraget innebär ansvar för inkommande post och e-post, diarium, registrering av handlingar samt arkiv. Registrator har ett särskilt ansvar för ärendehanteringssystemet Evolution samt utveckling och utbildning i anslutning till det. Du kommer att utgöra ett stöd för kollegor som handlägger ärenden till nämnden.
Som registrator ska du vara ett konsultativt stöd för verksamheten i att kunna hantera handlingar och dokument genom information om gällande förordningar för allmänna handlingar, offentlighet och sekretess. Du kommer att ansvar för utlämnande av allmänna handlingar samt medverka i sekretessprövningar.
Förvaltningen arbetar efter en ny diarieplan anpassad för e-arkiv och registrator ansvarar för arkivplan och arkivering. Att underhålla och revidera förvaltningens dokumenthanteringsplan samt upprätta andra riktlinjer och rutiner ingår i uppdraget. Det ingår också att göra egna utredningar och att handlägga ärenden inom kompetensområdet. Omvärldsbevakning inom området är en självklar del av uppdraget. Medarbetare inom kansliet utgör också back-up för varandra vid frånvaro vilket innebär att det kan bli aktuellt att även utföra andra arbetsuppgifter.

Vi är en modern arbetsplats med öppet arbetsklimat där medarbetarna har möjligheter att utveckla sin potential och där medarbetarnas vilja till personligt ansvarstagande stimuleras. Rollen kräver att du har hög grad av integritet och känner dig bekväm med att arbeta självständigt. Ett professionellt förhållningssätt krävs för att lyckas med uppdraget, vi lägger därför stor vikt vid din personliga lämplighet.

Kvalifikationer

För tjänsten ska du ha relevant akademisk utbildning inom juridik, rättsvetenskap, statsvetenskap systemvetenskap eller motsvarande med fördjupning exempelvis inom administration eller utredning. Arbetslivserfarenhet från offentlig förvaltning och politiskt styrd verksamhet är meriterande och du bör vara insatt i gällande författningar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som registrator i offentlig förvaltning. Erfarenhet av administrativt arbete med skolans verksamheter och dess lagstiftning och författningar är meriterande. Du får gärna ha arbetat med kvalificerade handläggaruppgifter och utredningar samt vara en driven skribent. Mycket god datorvana och erfarenhet av att hantera system för ärendehantering är ett krav, gärna Evolution som kommunen använder. Du ska ha en hög administrativ förmåga och mycket god ordning. Du ska kunna arbeta självständigt och kunna samarbeta, ta initiativ och vara ansvarstagande.

Anställningens omfattning

Normal arbetstid: 08:00-17:00, flexibel arbetstid
Tillträde enligt överenskommelse

Ansökan

Referensnummer:   A850081

Gör ansökan

Övrigt

Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb