Familjehemssekreterare

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Vi är just nu inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas inom barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning! Beslut har tagits om ny organisation med mer specialiserade arbetsuppgifter och en kraftigt utökad bemanning vilket bland annat innebär att vi rekryterar ytterligare 15 socionomer. Satsningen syftar till att säkerställa en hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att utföra ett arbete med hög kvalitet, för att kunna ge ett ännu bättre stöd till de personer som kommer i kontakt med oss. I förändringarna ingår en utveckling av familjehemsvården och förstärkta resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen.

Den nya organisationen kommer att bestå av två enheter:
• Mottagnings- och utredningsenheten (0-20 år)
• Placerings- och familjerättsenheten (0-20 år)

Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom

Som stöd för handläggarna på enheten finns en enhetschef, två gruppledare, en specialistsocionom, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent. Vi söker nu familjehemssekreterare till teamet familjehem/familjerätt.

Utvecklingen av barn- och ungdomsvården innebär också att ställa om förvaltningens ungdomsboende till ett akut-, utrednings- och stödboende för ungdomar 13 - 20 år, vilket kommer att utgöra en resurs för myndighetsutövningens medarbetare och innebära en kvalitetsökning för målgruppen. Förvaltningen har också en väl fungerande öppenvårdsverksamhet som erbjuder kunskapsbaserade familjebehandlande insatser.

Sedan ett år tillbaka pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Syftet är att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning och målsättningen är att förändringarna permanentas under 2022.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roll.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

Arbetsuppgifter

Familjehemssekretarens huvudsakliga arbetsuppgift är att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomutbildning samt kunskaper och erfarenheter inom den sociala barn och ungdomsvårdens myndighetsutövning. Du har erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorgen med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande.

Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du har god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut.

Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!

Anställningens omfattning

Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer:   28-21

Gör ansökan

Övrigt

Vi kan komma att tillämpa fortlöpande urval till intervju så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.