jobb just nu!

Inköpssamordnare

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Jobbar du med upphandling, inköp eller kanske ekonomi idag och funderar på nytt jobb? Gillar du dessutom ständiga förbättringar, att få ta ansvar för helheten och jobba med hållbara affärer på ett enkelt sätt?

Då kanske du är vår nya inköpssamordnare. Här kommer du att ingå i ett engagerat, socialt och drivet team som arbetar med intressanta uppdrag. Vi kan erbjuda varierande arbetsuppgifter i en medskapande och positiv arbetsmiljö.

Luleå kommun köper årligen in varor, tjänster och entreprenader för ca 1,4 miljarder kronor. På Inköpskontoret jobbar vi teambaserat vilket innebär att du ingår i ett team med en kategoriledare, flera upphandlare och en avtalscontroller. På kontoret finns även expertkompetens inom juridik och e-handel.

Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar, vilket betyder att det finns goda möjligheter för oss alla att påverka metoder och arbetssätt. Vi förväntar oss att också du vill arbeta proaktivt och fortsätta verka för kontinuerliga förbättringar tillsammans med oss. Förutom arbetet inom Inköpskontoret och med andra delar av kommunorganisationen, framför allt med barn- och utbildningsförvaltningen, socialförvaltningen och kommunstaben, så kommer du även att representera Luleå kommun externt när vi till exempel träffar leverantörer och näringsliv.

Arbetsuppgifter

Som inköpssamordnare säkerställer du att förvaltningarna gör goda och hållbara affärer genom att:
ansvara för att behöriga beställare utses och utbildas.
ge förvaltningarnas beställare support i inköpsfrågor.
se till förvaltningarnas behov tillgodoses i ramavtalsupphandlingar och utser förvaltningarnas representation i fokusgrupper.
samordna och upprätta rutiner för förvaltningarnas direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar.
utföra direktupphandlingar överstigande 100000 kr
ansvara för att förvaltningarnas upphandlade avtal finns registrerade i kommunens centrala avtalsdatabas Kommers.
arbeta för en effektiv inköpsprocess i förvaltningarna genom att verka för att öka e-handeln och andelen elektroniska underlag till fakturor.
arbeta aktivt med inköpsbeteende och säkerställa att hög avtalstrohet uppnås.
kvalitetssäkra och uppdatera förvaltningarnas statistik för avtalstrohet, e-handel och e-rekvisition

Det blir också ditt uppdrag att nätverka med övriga inköpssamordnare i kommunen, sprida kunskap och arbeta aktivt med erfarenhetsutbyte i nätverket.
Som inköpssamordnare kommer du självständigt att fungera projektledare och du har en nära dialog med beställare, verksamheterna i förvaltningarna, övriga inköpssamordnare och leverantörer.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har genomförd yrkeshögskoleutbildning eller akademisk examen inom relevant område som exempelvis juridik, teknik, ekonomi. Alternativt har du motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av inköp eller ekonomi i privat eller offentlig sektor.

Som yrkesperson uppskattar du att kunna växla mellan att arbeta både på egen hand såväl som i team.

Det här jobbet passar dig som gillar att göra affärer, håller ordning och reda och har ett öga för detaljer. Hos oss får du fortsätta att utveckla din affärsmässiga sida och arbeta med att lösa olika typer av problem genom eftertanke, analys, samverkan och kreativitet. Din samarbetsförmåga liksom talang för att skapa goda relationer och nätverk blir avgörande för hur du kommer att lyckas i rollen. Arbetet kräver att du är en bra kommunikatör som både skriver och talar god svenska.

Anställningens omfattning

Tidsbegränsad till: 2020-08-31

6 månader eller längre.

Ansökan

Referensnummer:   A890871

Gör ansökan

Övrigt

Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Har du frågor om tjänsten kontakta Inköpskontoret 0920-45 30 00

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb