Socialsekreterare till Utredningsteam ungdom

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Vi är just nu inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas inom barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning! Beslut har tagits om ny organisation med mer specialiserade arbetsuppgifter och en kraftigt utökad bemanning vilket bland annat innebär att vi rekryterar ytterligare 15 socionomer. Satsningen syftar till att säkerställa en hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att utföra ett arbete med hög kvalitet, för att kunna ge ett ännu bättre stöd till de personer som kommer i kontakt med oss. I förändringarna ingår en utveckling av familjehemsvården och förstärkta resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen.

Den nya organisationen kommer att bestå av två enheter:
• Mottagnings- utredningsenheten (0-20 år)
• Placerings- och familjerättsenheten (0-20 år)

Mottagnings- och utredningsenheten är uppdelad i tre team:
• mottagning
• utredning barn
• utredning ungdom

Som stöd för handläggarna på enheten finns en nhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent. Till enheten söker vi nu socialsekreterare med placering i utredningsteam ungdom.

Utvecklingen av barn- och ungdomsvården innebär också att ställa om förvaltningens ungdomsboende till ett akut-, utrednings- och stödboende för ungdomar 13 - 20 år, vilket kommer att utgöra en resurs för myndighetsutövningens medarbetare och innebära en kvalitetsökning för målgruppen. Förvaltningen har också en väl fungerande öppenvårdsverksamhet som erbjuder kunskapsbaserade familjebehandlande insatser.

Sedan ett år tillbaka pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Syftet är att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning och målsättningen är att förändringarna permanentas under 2022.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roll.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

Arbetsuppgifter

Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på ungdomar 13-20 år samt deras familjer och nätverk. Du utreder och bedömer vårdnadshavares och ungdomars resurser och biståndsbehov samt beslutar om och följer upp öppenvårdsinsatser.

Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv, där kontakt och tid med ungdomar prioriteras, i kombination med nätverksarbete och signs of safety.

Till din hjälp har du resurser i form av Sandvikens ungdomsboende med en HVB-del med fem platser för ungdomar mellan 13-20 år och en stödboendedel med sex platser för ungdomar mellan 16 och 20 år. En viktig resurs är förvaltningens öppenvård, Sandvikens familjecenter med ett femtontal medarbetare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen. Du har goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för utsatta barn och att arbeta utifrån BBIC samt att vilja bidra med nytänkande och metodutveckling.

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du har god förmåga att arbeta självständigt och till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut.

Arbetet kräver att du dessutom har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!

Anställningens omfattning

Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
Tillsvidare.

Ansökan

Referensnummer:   25-21

Gör ansökan

Övrigt

Vi kan komma att tillämpa fortlöpande urval till intervju så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.