Upphandlare för inköp

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen


Är du driven, självständig och har ett genuint intresse för goda affärer? Har du goda kunskaper i LOU, erfarenhet av förhandling och viljan att utvecklas och arbeta med förbättringar?
På Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Dina kunskaper kommer många till del. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Nu söker vi en ny upphandlingskollega med genuint intresse för goda affärer! Du kommer att tillhöra enheten för ekonomi och regional tillväxt som tillhör en avdelning som arbetar med att stödja Länsstyrelsens olika verksamheter. På enheten arbetar vi med upphandling och ekonomi för hela Länsstyrelsen men också med lönegaranti och frågor inom regional tillväxt och utveckling.

Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter blir framförallt att självständigt driva hela upphandlingsprocessen, från behovsunderlag till färdigt avtal. Du kommer att, tillsammans med kravställare inom länsstyrelsens olika verksamheter, leda upphandlingsarbetet, upprätta upphandlingsunderlag, ansvara för anbudsutvärdering och avtalsutformning samt avtalsuppföljning. Du arbetar också med intern rådgivning och stöd, utbildningar samt avtalsförvaltning. Du ansvarar för inköp och upphandlingar med skiftande komplexitet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. Du är delaktig i att utveckla upphandlingsområdet vilket innefattar upphandlingsprocessen, avtalsuppföljning samt att ta fram rutiner och riktlinjer. Länsstyrelsen håller på att strukturera om sitt arbetssätt när det gäller upphandling. Detta arbete är i uppstartsfasen med implementering av ny inköpspolicy, nya riktlinjer och rutiner. Du blir delaktig i implementeringen och är med i det fortsatta arbetet med att utveckla upphandlingsområdet tillsammans med din upphandlarkollega på enheten.

Kvalifikationer

Vi vill att du har relevant högskoleutbildning eller YH-utbildning med inriktning mot inköp, upphandling, ekonomi, juridik eller motsvarande som bedöms likvärdig. Alternativt motsvarande kunskaper genom din yrkeserfarenhet. Du bör ha flera års erfarenhet av att genomföra upphandlingar samt ha erfarenhet av LOU. Du har ett taktiskt och strategiskt tankesätt och en hög grad av affärsmässighet i kombination med ett juridiskt perspektiv. Vi ser gärna att du har kunskap inom e-handel och du har god kunskap om Office-programmen. Det är meriterande med kunskaper i Agresso Unit4, Proceedo eller motsvarande och kunskaper i TendSign samt erfarenhet av säkerhetsskyddade upphandlingar.
Du har förmågan att samarbeta, skapa goda relationer och är pedagogisk och tydlig när arbetet kräver det. Du är driven och självständig i ditt arbetssätt och har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Stor vikt läggs vid den personliga lämpligheten.

Anställningens omfattning

Tillträde enligt överenskommelse.
Tillsvidare. Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Ansökan

Referensnummer:   5252

Gör ansökan

Övrigt

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.