Artikelarkivet

Här under hittar du våra senaste artiklar som vi har publicerat i kronologisk ordning.

 

Tips för dig som söker jobb

Tips för dig som söker jobb

Att söka jobb kan vara knepigt. Du får ett begränsat utrymme i ett brev för att få arbetsgivaren intresserad av dig – förstå att du har rätt meriter. Sedan ska du under en intervju ge en bredare bild av dig som anställd och person för att få intervjuaren att bli ännu mer intresserad.

Helst imponerad.

Lyckligtvis finns det lösningar om du tycker att det känns svårt. Att söka jobb inte är någon nedärvd färdighet du antingen har eller inte har. Det är snarare något du lär dig genom att förstå de koder du sänder ut i det du skriver och säger.

Genom att förbereda dig väl inför alla steg i arbetssökarprocessen har du större chans att faktiskt få jobbet i slutändan. Här följer en guide som går igenom samtliga steg i processen.

Hjälp med jobbsök i fyra steg

1. Hitta lediga jobb

Först och främst ska du hitta lämpliga arbeten som något så när matchar dina tidigare yrkeserfarenheter och din utbildning. Kom dock ihåg att arbetsgivare ofta tar i lite i sina annonser, lever du inte upp till exakt allting som står behöver det absolut inte betyda att du inte är en värdig kandidat.

Vi är den största sökmotorn för offentliga jobb i Sverige, så om ditt mål är att arbeta inom offentlig sektor börja här på sidan - Sök lediga jobb här

2. Skriv ett CV

I ett CV ska du beskriva dina tidigare arbeten och utbildningar på ett till två A4-sidor. Du ska komprimera ditt yrkesliv och erfarenheter och förpacka dem i ett lättöverskådligt, attraktivt dokument.

Det här låter kanske enkelt, men det finns vanliga misstag som återupprepas gång efter annan hos mängder av jobbsökare. Vi har därför skapat en mall du kan utgå ifrån för att få till ett CV som arbetsgivaren vill ha det. Visst ska ett CV vara personligt, och du är fri att lägga din ”touch” på det hela, men utgå från mallen och var säker på att du får med allt viktigt. Läs vår mall för CV

3. Skriv personligt brev

Du skickar ofta ett personligt brev tillsammans med din CV. Här har du chans att under lite friare former berätta hur du hittat jobbet, vilka kvaliteter du har och hur de passar in på det arbete du söker.

Men för att den här typen av brev ska bli framgångsrikt kan du inte skriva som om du skriver ett brev till en kompis. Du ska vara professionell och det finns riktlinjer du vinner på att följa. Läs vår mall för brev till arbetsgivare

4. Förberedelser inför arbetsintervju

När du blir kallad till en intervju har du kommit en bra bit på vägen. Dina meriter och ditt brev har väckt intresse och arbetsgivaren tycker att du skulle kunna passa för jobbet. Nu är det upp till dig att knyta ihop säcken.

Men en arbetsintervju är svår, speciellt om du är ovan med situationen. Du ska under en kort tid försöka visa att du är rätt för jobbet. Därför har vi sammanställt en lista av de vanligaste frågorna du får under arbetsintervjuer och lite tips på hur du ska tänka kring svaren. Att komma förberedd är av yttersta vikt. Läs tips inför arbetsintervjun


Publicerades den  2013-10-15. | Läs mer
 

Tips för att undvika arbetsskador

Du ska kunna arbeta utan att din kropp tar stryk. Ett arbete betyder inte att du efter tio år ska ha en utsliten rygg, ha dåliga axlar och inte kunna röra dig som du önskar. Du ska kunna arbeta under bra förhållanden.  Det är alltid utgångspunkten.


Publicerades den  2013-10-01. | Läs mer
 

Lönerförhandling – så förbereder du dig

Lönerförhandling – så förbereder du dig

Att löneförhandla är obekvämt. Du befinner dig i en förhandlingssituation på arbetsplatsen, med någon du kanske jobbar eller kommer att jobba mycket tillsammans med, och du ska försöka bevisa att du är värd den lön du är ute efter. Många bävar inför detta.

Som i så många andra obekväma situationer blir det lättare om du förbereder dig väl och försöker sätta dig in i vad som kommer hända. Med kontroll går löneförhandlingen lättare, och du kanske till och med når ett bättre resultat.

Här ska vi ge några handfasta tips till dig som ska in i en löneförhandling.

Fem tips inför löneförhandlingen

1. Förstå vad du är värd

Till att börja med är det bra att ha en bild av hur löneläget ser ut i din bransch. Titta på vad andra tjänar som har din kompetens och arbetsuppgifter. Du kan alltid kontakta facket som har mycket information kring snittlöner, minimilöner och vad just du skulle kunna kräva.

Det här är bra att veta, och gör att du kan ställa rimliga krav, men dina löneanspråk ska aldrig bygga på vad andra tjänar – speciellt inte inom samma företag eller verksamhet. Fokus ska ligga på din kompetens och det är utifrån den din lön kommer sättas.

2. Undvik att prata pengar

Det här kan låta knepigt eftersom du är i en situation som förr eller senare kommer mynna ut i en diskussion om just pengar. Men ju längre du kan hålla på det, desto bättre är det.

Tänk dig in i motpartens situation. Du är mer intressant om du diskuterar hur du trivs på företaget, hur du vill utvecklas och hur du ser din roll under de kommande åren än om du direkt säger ”jag vill ha en lön på x kronor”.

3. Erbjud något extra

Oavsett vad du jobbar med finns det ansvar som du kan axla – ansvar som gör dig mer attraktiv. Du kan erbjuda dig att hålla i möten, driva kompetensutvecklande verksamhet, sköta praktiska saker på jobbet etc.

Försök alltid att erbjuda något extra. Det kommer visa att du har passion för jobbet och är värd att satsa på. Dessutom är det här bra för din cv. Då kommer det inte bara stå vilket jobb du hade utan också att du tog ansvar för verksamheten som helhet.

4. Vad utöver pengar är viktigt?

Även om du inte skulle nå exakt dit du vill gällande lön så behöver inte förhandlingen vara över. Tänk också på andra förmåner som är viktiga för dig. Pension är kanske den vanligaste punkten. Om din arbetsplats avsätter en del av lönen i pensionssparande kan den också förhandlas. Du kan också diskutera semester och ledighet.

5. Våga spänna bågen

När ni väl kommer fram till diskussion pengar är det naturligt att ni är oense. Det är en oundviklig del av en förhandling. Och skulle du få ditt första förslag accepterat omgående kanske du la ditt utgångsbud för lågt. När du vet vad du är värd, och förklarat att du vill utvecklas på jobbet, är det lättare att föreslå en summa.

Naturligtvis ska du be om en lön inom rimlighetens gräns, men försök inte vara överdrivet blygsam och be om en lön du innerst inne inte skulle vara nöjd med. Att tänka ”jag får väl den lön jag är värd” är också ett misstag. Risken finns att du blir utnyttjad då.

Kom också ihåg att ni inte måste komma till ett avslut där och då. Är det så att arbetsgivarens bud ligger långt från vad du tänkt dig kan det vara värt att ta en dag att tänka på saken. Låt samtalet sjunka in och ta diskussionen vidare dagen efter.  


Publicerades den  2013-10-01. | Läs mer
 

Skapa en bra och effektiv jobbannons

Skapa en bra och effektiv jobbannons

Människor som söker jobb lägger ner timmar på att svara på annonserna på bästa sätt. De vill att deras styrkor ska lysa igenom, att de är intresserade av positionen och är värda att kallas in till intervju. Arbetsgivare som skriver jobbannonser lägger inte alltid ned lika mycket tid. Det kan vara ett misstag.

Som arbetsgivare vill du att kvalificerade personer ska svara på annonsen, och då måste du sälja in arbetsplatsen. Egentligen skiljer det sig inte så mycket från annan reklam. Jobbannonsen är din produkt och de arbetssökandena är dina köpare.

Frågan är hur du når dem på bästa sätt.

Checklista för jobbannonser

Håll det enkelt: I all typ av text är det lätt att som författare ryckas med i sitt eget skapande och skriva långa, sprudlande och virvlande meningar med en massa långa ord staplade på varandra för att imponera på läsaren och verka intellektuell, smart och intressant.

Du ska på enklast möjliga sätt kommunicera ditt budskap och stryka det som är onödigt. Kort, koncist och direkt är ledorden.

Rubrik: Oftast är jobbtiteln den bästa rubriken. Titeln beskriver bäst vad jobbet handlar om och gör att annonsen uppmärksammas av rätt personer. Finns det ingen tydlig jobbtitel – det kanske är en mer strategisk position med mycket frihet – ska du försöka beskriva rollen så koncist som möjligt.

Företaget: Är arbetsplatsen välkänd och har gott rykte ska det vara tydligt var du söker arbete – kanske genom att ha det i rubriken eller med en logotyp. För ett mer okänt företag ska fokus mer ligga på vad ni gör och vilka mål företaget har för att ge en god beskrivning av vem avsändaren är.

Dela upp texten: Läsare tappar snabbt tålamodet, och att läsa en lång sammanhängande text skakar av sig många. Därför är det klokt att dela upp texten i korta stycken, och ofta är det bra att skriva det viktigaste man vill kommunicera i punktform.

Du ska naturligtvis också använda ett vanligt typsnitt människor är vana att läsa.

Fokus på det unika: För att sticka ut i bruset och hitta rätt person för jobbet ska du fokusera på det som är unikt med er arbetsplats. Undvik klyschorna som står i alla annonser utan lägg krutet på vad som gör er arbetsplats speciell.

Ett bra sätt att komma fram till det är att låta den nuvarande personalen beskriva de saker som de tycker är bäst med sitt jobb.  Det är ofta det mes säljande.

Var realistisk: Ibland läser man annonser som inte borde ha några sökande över huvud taget. Kraven är så högt ställda att ingen människa på jorden borde vara aktuell för positionen. Visst är det bra att ta i lite – man vill ju ha de bästa – men se till så att du inte skrämmer bort sökande som skulle vara perfekta för rollen. Du måste ha med en bild av den profil du söker, men det ska inte vara någon övermänniska.

Tydlig kontaktinfo: Det är viktigt att ge tydliga instruktioner hur man söker jobbet och vem man svarar. Ha därför med telefonnummer, mejladress, fysisk adress eller hur ni vill bli kontaktade. Skriv också vad som förväntas i den första kontakten. 


Får du med dessa punkter är chansen god att du skapat en effektiv jobbannons.


Publicerades den  2013-10-01. | Läs mer
 

Anställningsintervjun

Tips inför första arbetsintervjun

Arbetsintervjun är då du ska göra ett riktigt avtryck. Arbetsgivaren har läst dina papper och tycker att det är värt att lägga tid på att lära sig mer om dig. Nu gäller det att utnyttja tiden så bra som möjligt.

Självklart finns det viktiga grundläggande saker som att komma i tid och klä sig korrekt, men det säger sig självt. Du ska se människor du träffar i ögonen, ha ett stadigt handslag och vara positiv och intresserad. Det här skiljer sig inte från vanliga livet.

När du väl sätter dig i intervjun börjar det dock bli lite annorlunda än möten i ”verkligheten”. En intervju är en konstruerad situation och därför är det viktigt att förbereda sig på de frågor man kan tänkas få.

Vanliga frågor på en arbetsintervju

Berätta lite om dig själv?

Har man inte förberett sig på den här frågan är det lätt att bli överrumplad. Vem är jag? Vad svarar man på det? Plötsligt sitter man där och famlar efter ord och staplar klyschor, eller så inleder man en långdragen kronologisk berättelse: ”Jag gick i lågstadiet i Skövde, det var kul, sen på högstadiet flyttade vi till Halmstad…”

Försök istället att hålla dig till dina yrkeserfarenheter och din utbildning. Du kan sedan berätta kortfattat om din familjesituation och något om vad du gör på fritiden och vilka intressen du har. Gör en sammanfattning av ditt liv – med fokus på det professionella.

Varför söker du arbete här?

En arbetsgivare vill att du ska komma till dem för att du ser en framtid på arbetsplatsen; att det är en plats där du vill utvecklas. Att säga att du sökt 100 jobb och det här är dit sista val på listan är såklart ingen klok idé.

Som i alla delar av en jobbansökning – CV och det första brevet – ska du ha läst på vad företaget gör i detalj och vad de har för värderingar. Sedan försöka sätta dig in i det sammanhanget. Fokusera på dina styrkor som skulle vara en tillgång på företaget och förklara hur du vill utveckla dessa styrkor. Visa att det här är en bra arbetsplats för din framåtanda.

Vilken erfarenhet har du som passar jobbet?

Har du relevant utbildning och yrkeserfarenhet är det såklart enklare. Du berättar helt enkelt vad du arbetat med, vad du studerat med och vilka erfarenheter du har tagit med dig därifrån. Kom ihåg att den du talar med troligen läst ditt cv och vet vad du gjort så fokusera på det viktigaste du tagit med dig från jobb och studier snarare än att torrt gå igenom listan.

Men det är en människa som söker jobb, inte en lista, så du kan såklart vara en attraktiv arbetssökande trots att du inte uppfyller alla kvalifikationer som krävdes i jobbannonsen. Kanske har du intressen från din fritid som kan vara en tillgång, och du som människa kan vara intressant. En positiv och driven arbetssökande utan alla formella kvalifikationer kan vara bättre än någon som är blasé men har rätt utbildning. 

Vad motiverar dig?

Att säga pengar är inte en bra idé. Du kanske motiveras av att få saker slutförda, hjälpa andra människor, fatta tuffa beslut, driva projekt och vara spindeln nätet, vara den som gör grovjobbet i det tysta, ja, riktiga arbetsrelaterade kvaliteter och inte vad som hamnar i lönekuvertet.

Vilka är dina styrkor?

Många tycker att den här frågan är svår. Man vill inte slå sig för bröstet allt för mycket och det kan kännas löjligt att berätta hur bra man är. Det är väl egentligen upp till andra att bedöma?

Men försök svälja stoltheten. Försök att rakryggat och ärligt berätta om dina jobbrelaterade styrkor. Du kanske är bra på att motivera andra människor eller är en god och hjälpsam arbetskamrat. Du kanske är lojal och alltid gör ditt bästa eller alltid tar 100 % ansvar för det arbete du utför.

Vad det än är. Skäms inte för det. Det är dina styrkor.

Vilka är dina svagheter?

Den här frågan är ganska elak. Vad ska du svara? Alla vet att alla har svagheter, men alla vet också att de inte kommer att tas upp i en sådan här situation, så svaret kommer inte att säga så mycket om den arbetssökande.

Ett vanligt svar är att vända på steken och säga något i stil med: ”Jag är ibland för noggrann i mitt arbete”. Svagheten har blivit till något positivt, men eftersom så många gör på detta sätt är det något av en klyscha.

Det kan ju också ses som insiktsfullt att man sett en riktig svaghet hos sig själv och arbetar på den. Fundera på vad det skulle kunna vara.


Publicerades den  2013-01-01. | Läs mer
 

Personligt brev när du söker jobb

Personligt brev när du söker jobb

När du söker jobb presenterar du din yrkesbakgrund och utbildning i ett CV (för mer om hur du skriver det, läs våra CV-tips).  Men du behöver i regel också skicka ett brev som berättar varför just du söker jobbet.

Låt oss gå igenom några tips på hur du skriver ett första brev till en arbetsgivare.

Var kortfattad, koncis och professionell

Det är lätt att skriva för mycket i den här typen av brev; du kanske vill berätta allt om dig och varför du är perfekt för positionen. Men det blir lätt för mycket och därför kan det vara klokt att hålla brevet ganska kortfattat. Du ska berätta varför du passar för jobbet, att du är intresserad av positionen och kort om vem du är.

Det övergripande målet är att få arbetsgivaren intresserad av dig och vilja veta mer, och tillsammans med informationen i ditt CV får du förhoppningsvis ett svar och kan sedan visa fler av dina sidor då du blir kallad till intervju.

Var professionell och artig i brevet och kom ihåg att försök till att vara rolig och fyndig ofta missar målet. Kom också ihåg att även om du skickar ett email är det lika viktigt att vara professionell som i ett traditionellt brev. Se dessutom över språket en extra gång då stavfel och grammatiska konstigheter ger en dålig bild av dig.

Fyra steg till ett bra första ansökningsbrev

1. Förbered dig

Läs noggrant på om arbetet: vilka meriter som krävs i form av utbildning och arbetslivserfarenhet. Läs också på om företaget i stort om du kan hitta deras mål, värderingar etc.  Om du vet vilken typ av person som söks blir det lättare att formulera ett brev som passar.

Du ska naturligtvis tala sanning i brevet, om du inte utgår från dig själv är det lätt att det bara blir klichéer, men eftersom vi alla har olika sidor kan det vara bra att veta vilka kvaliteter som du vill lägga fokus på i det lilla utrymmet som ett första brev utgör. Ska du exempelvis söka en tjänst som förskolelärare fungerar det med ett mer målande och kreativt språk än om du söker arbete som, säg, revisor.

Med detta inte sagt att kvaliteter som lekfullhet och struktur inte kan rymmas i en och samma person.

2. Beskriv hur du hittade jobbet

Börja med att skriva hur du hittade jobbet och vilken position det gäller. Det kan vara på LinkedIn, här på Offentliga Jobb, via en kompis eller något annat. Har inte arbetsplatsen annonserat en ledig position skriver du att du känner till företaget, har hört väl om dem och att du är intresserad av att arbeta där.

3. Förklara varför du passar för jobbet

Berätta varför du passar för arbetet och vilka meriter du har. Välj ut de viktigaste meriterna – de som du tycker passar bäst in på jobbet du söker – och lägg fokus på dem. Försök att förklara hur de erfarenheter du tagit med dig från tidigare arbete eller utbildning gör dig till en attraktiv sökande.

Det är alltid bättre att försöka beskriva varför du är en bra sökande än att berätta det. Om du exempelvis säger att du ”är en hårt arbetande, samarbetsvillig person” säger det bara att du tycker det. Om du istället kan beskriva det genom tidigare faktiskt arbete smäller det högre.

4. Tacka för dig

Avsluta med att artigt tacka för att arbetsgivaren tog sig tid att läsa ditt brev. Berätta om det finns övrig information bifogat, oftast ett CV.

Använd de här tipsen som en ram men låt dem inte låsa dig. Det är du som person som ska vara intressant. Gör heller inte ett massproducerat brev som du alltid skickar ut. Om du filar på ditt brev och skräddarsyr det för olika arbetsgivare kommer det bli bättre, och över tid kommer du dessutom bli bättre och bättre på att skriva den här typen av brev och lära dig vad som fungerar och inte.


Publicerades den  2013-01-01. | Läs mer
 

Så skriver du ett bra CV

Så skriver du ett bra CV

Ett CV är en sammanställning av ditt professionella liv, din utbildning och dig som person. Du ska på en, två A4 ge en beskrivning av dig och varför du är väl lämpad för jobbet. 

Det låter kanske enkelt, men alla som försökt skriva ner vilka de är i det här formatet vet att det är ganska knepigt. Därför har vi sammanställt en guide för hur du skriver ett bra CV. Utgå från de kategorier vi beskriver och bygg ditt dokument utifrån dem. 

Men när du gör din första ansökning via Offentliga Jobb är det lättare än så. Vi har ett färdigt onlineformulär där du för in dina uppgifter som arbetsgivare kan ta del av. Så innan vi går in på allmänna riktlinjer om hur du skriver ett bra CV börjar vi här på Offentliga Jobb.

Ansökningsformulär på Offentliga Jobb/Visma Recruit

När du registrerar en användare på Offentliga Jobb/Visma Recruit ombeds du att skapa en ansökan direkt i verktyget. Du behöver alltså inte fundera på formatering och hur det ska se ut. Istället fyller du i dina personliga uppgifter och verktyget skapar automatiskt ett CV som du skickar till arbetsgivaren. 

I ansökan på Offentliga Jobb/Visma Recruit fyller du i de delar som finns i ett traditionellt CV. Det börjar med dina person- och kontaktuppgifter och fortsätter med vad du arbetat med, utbildning och referenser. Du kan också lägga in ett personligt brev där du friare berättar om vem du är samt varför och vad du söker för arbete.

När du väl har fått kontakt med en arbetsgivare kanske du vill göra ett mer uttömmande CV, eller om du vill söka ett arbete som inte annonseras här, då kan det vara bra att ta en titt på resten av den här artikeln som går på djupet om vad ett bra CV ska innehålla. 

Upplägg av CV

Gå igenom dina studier och ditt professionella liv i kronologisk ordning – börjar med grundskola fram till eventuella eftergymnasiala studier och ditt första till ditt senaste arbete. Fördelen med det här upplägget är att det tydligt visar din utveckling och dina steg i livet.  

Att tänka på: Var noga med strukturen för att tydliggöra dina meriter. 

Längd på CV

Som regel ska ett CV vara minst ett A4 och max två. Du ska kunna visa att du åstadkommit saker, men du ska inte bli långrandig. Kort, koncis och informativ är de tre ledorden du ska följa. Ju mer som krävs av ett arbete, desto längre kan du naturligtvis skriva. För vissa yrken är kravlistan lång och då ska du leva upp till den så gott du kan. 

Att tänka på: Hur kortar du ner ditt CV om det är för långt? Är det onödigt långt i vissa stycken, vinner du på att göra punktlistor istället för att skriva text, kan du dra ner storleken på typsnittet utan att det blir svårläst?

Vad ska ett CV innehålla?

Snabbfakta

Det är naturligtvis viktigt att ta med namn, telefonnummer, mailadress och fysisk adress. Det är klokt att både ha informationen presenterad i texten och i footer eller header av dokumentet (i alla fall namn och mailadress och speciellt om ditt cv blir mer än ett A4). 

Utbildning

Gå igenom de skolor du gått på och utbildningar du tagit. Om betygen är goda, i alla fall inte katastrofala, kan det vara klokt att ta med dem också, i alla fall från senare utbildningar.

Det kan också vara värt att nämna om du tagit några andra kurser förutom traditionell gymnasie- och universitetsutbildning. Det kan hända att du i ett tidigare arbete gick någon kompetenshöjande kurs, var på en rad seminarier kring ett ämne eller liknande. Har du haft någon annan roll i din utbildning, satt i elevråd, var aktiv i en studentförening eller liknande, kan du nämna det också. 

Att fundera på: Vilka utbildningar har du gått, både traditionella och mer informella?

Arbetserfarenhet

Det här är den viktigaste punkten i ett CV och det som de flesta arbetsgivare tittar mest på då de ska hitta en lämplig kandidat.

Försök att kortfattat beskriva din roll under varje anställning och hur den erfarenheten har gjort dig till en mer attraktiv sökande. Att bara skriva att du exempelvis jobbat i en butik säger inget om vad du tagit med dig därifrån, men om du nämner att du lärt dig hantera och vara professionell i stressiga situationer, lärt dig lösa problem för missnöjda kunder och arbetat i ett team med 20 medarbetare blir det plötsligt en merit för vilket yrke du än söker.

Att fundera på: Hur kan din tidigare yrkeserfarenhet vara till fördel i nya yrken?

Personlig information

Det är en avvägning hur mycket du vill ta med. Du vill visa lite av dig själv, människan bakom ditt CV, men du vill å andra sidan inte skriva en uppsats om personliga angelägenheter. I slutändan är det dina meriter som väger tyngst.

Det kan vara klokt att berätta om dina intressen och vad du drivs av i livet förutom arbetet. Försök att välja aktiva snarare än passiva aktiviteter. Att säga att du gillar att se på TV och kolla Facebook är ingen merit (även om alla gör det). Om du istället sysslar med sport, musik, teater eller liknande ger det en mer fördelaktig bild av dig.  Du ska självklart vara ärlig, men som tumregel är det bättre att säga att du gillar matlagning än att säga att du gillar att äta mat.

Att fundera på: Vilka intressen har du som gör dig till en attraktiv arbetssökande?

Referenser

Det är viktigt att ha någon, helst två, referenser som arbetsgivaren kan kontakta. Välj då gärna personer som varit din chef, eller i alla fall över dig i någon slags hierarki. Berätta för dina referenspersoner kortfattat vilka yrken du söker och vilka som kan komma att kontakta honom eller henne.

Att fundera på: Vilka referenspersoner har du med?

Övriga saker att tänka på när du skriver ett CV

  • Format: Ska du maila din ansökan kan det vara klokt att ha både en version i ett vanligt Word-dokument och en PDF. Arbetsgivaren anger ibland vad som föredras.
  •  Per post: Skickar du ditt CV per post, se till att ha ett stort kuvert så du slipper vika pappren.
  • Verifiera språket: Du måste stava rätt, använd rättstavningsprogram, läs igenom en extra gång och låt gärna någon annan titta på det du skrivit.
  • Var positiv: Försök att hålla en positiv ton genom ditt CV utan att gå till överdrift

Det här är grunden till ett bra CV och en bra ansökan. Naturligtvis kommer resultatet skilja sig beroende på vilket yrke du söker; det är olika kultur på olika arbetsplatser och inom olika branscher som du kan behöva ta hänsyn till. Så utgå från det här dokumentet men försök skräddarsy det till det specifika yrke du söker.


Publicerades den  2013-01-01. | Läs mer