jobb just nu!

Biståndshandläggare

Generell information

Övrigt

Spara som favorit

Om arbetsplatsen

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Som medarbetare i Lekebergs kommun kan du få ta del av olika förmåner under vissa förutsättningar och inom vissa verksamheter, exempelvis:
• Friskvårdsersättning på upp till 2000 kr/år
• Semesterdagar utöver de lagstadgade
• Semesterväxling
• Möjlighet till flexibel arbetstid
• Personalbil med bruttolöneavdrag

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Arbetsuppgifter

Inom Socialförvaltningen ingår särskilda boenden, hemtjänst, individ- och familjeomsorg och LSS/socialpsykiatri med sammanlagt ca 230 medarbetare.
Vi söker nu en biståndshandläggare för tillsvidareanställning till Individ- och familjeomsorgen.

Som biståndshandläggare arbetar du utifrån ett rehabiliterande synsätt. Du har en helhetssyn och bemöter individen med utgångspunkt i att stärka den egna förmågan. Biståndshandläggarna arbetar nära kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeuter och utförare och arbetet innebär också en nära dialog med de personer som söker insatser samt deras anhöriga.

Ditt huvudsakliga uppdrag som handläggare är att informera, utreda, besluta om och följa upp insatser enligt SoL och LSS. Du hanterar överklagningsprocesser och kontakter med andra myndigheter.
I arbetet ingår också att ge råd och stöd till individer.


Kvalifikationer

Vi söker dig som:
• är socionom, socialpedagog, beteendevetare eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• uttrycker dig mycket väl i både tal och skrift
• goda kunskaper i aktuell lagstiftning
• har B-körkort

Meriterande är:
• erfarenhet från verksamhetsområdet och arbete med myndighetsutövning
• erfarenhet av att arbeta i Procapita och Lifecare
• erfarenhet av arbete enligt IBIC

För att utföra uppdraget väl är engagemang och kunskap om målgruppen nödvändig. För att klara rollen krävs det att du är ansvarsfull och har förmågan att planera ditt arbete på ett självständigt sätt. En förmåga att samarbeta och samverka med individens bästa i fokus är också nödvändigt och du är bra på att skapa goda möten med dem som vi är till för.
Som person har du förmåga att reflektera över dig själv och ditt arbete, har god stresstålighet och är utvecklingsinriktad. Du är också mogen nog att våga fatta beslut och hitta alternativa vägar utifrån individuella behov och inom lagstiftningens möjligheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Ansökan

Referensnummer:   A443390

Gör ansökan

Övrigt

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi undanber oss direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.